Kinderen spiegelen KDV

Ik kreeg n.a.v. een post een vraag over in contact en in verbinding zijn, als je met kinderen werkt.

 

Pedagogisch professionals spelen ook een belangrijke rol in diverse ontwikkelingsgebieden van kinderen. Net als ouders, heb jij als professional ook zeker een voorbeeldfunctie en een rol in o.a. de emotionele ontwikkeling van kinderen.

 

Het bieden van emotionele veiligheid vraagt ook bewustwording en inzicht in je eigen handelen en door zelf een voorbeeld te zijn in het omgaan met bijvoorbeeld je eigen emoties.

Hoe ga jij om met bepaalde emoties van jezelf en van de kinderen?

Hoe is de bejegening naar kinderen, naar anderen en hoe praat jij over jezelf?

Mogen emoties er zijn?

Hoe is je zelfregulatie?

Hoe zorg jij voor jezelf?

Voel je in balans? Of brengen organisatorische en persoonlijke zaken je gauw uit disbalans?

 

Als jij lekkerder in je vel zit heeft dit direct positief effect op de emotionele veiligheid van kinderen, jezelf en de omgeving.

Dit draagt bij aan een veilige en positieve (leer)klimaat op de groep en aan de welzijn van kinderen.

 

Voel je stress, verdriet, spanning of andere emoties dan heeft dit meteen invloed op de stemming van de kinderen. Kinderen zullen zich bijvoorbeeld onrustiger en drukker reageren en is er een verstoring op de groep. Kinderen gedijen dus goed op een stabiele, warme en vertrouwde en veilige omgeving.

 

Veiligheid is de basis om verder te ontwikkelen en te groeien. Voor kinderen, maar ook zeker voor jou.

Door zelfinzicht en bewust te zijn van je eigen emotionele gesteldheid en handelen kan je meer een passende omgeving creëren waardoor jij beter bij kinderen kunt aansluiten, erkennen en begrip kunt tonen.

 

Voor je eigen welzijn maar ook die van kinderen, medewerkers, ouders en andere betrokkenen. Het mooi zou het zijn als hier tijdens de opleidingen en op het werkveld, meer aandacht aan wordt besteed.

 

Heel veel zijn hier nog niet bewust van, hebben dit niet geleerd of hebben nog geen weet wat voor invloed jij als pedagogisch professional kan hebben.

 

Ik vind dat er hier wel meer aandacht besteed mag worden in het werkveld.  We kijken erg naar het welzijn en het gedrag van kinderen. Hoe worden pedagogisch medewerksters uitgedaagd om bewust te worden van hun eigen emotionele gesteldheid en wat voor invloed het kan hebben op de kinderen en op het werk. Als hier meer bewustzijn op komt gaan we de kinderen meer echt zien en horen en kunnen we aansluiten op hun behoeften. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.