Ieder kind is onderdeel van een groter geheel.

Net als volwassenen, nemen kinderen ook een plek in het systeem.

 

Er zijn verschillende systemen (of groepen) zoals: gezin, familie, vrienden, school, sportteam, de wereld waarin we leven. De ervaringen binnen deze systemen zijn verbonden met verleden, heden en de toekomst van een kind.

Hoe voelt en gedraagt jouw kind t.o.v zichzelf en de mensen binnen de systemen?

 

De plek die jouw kind inneemt kan per systeem verschillen. Bijvoorbeeld: thuis is het kind de oudste van de kinderen en gedraagt het zich ook zo, terwijl in de klas misschien één van de jongere kinderen is: zich in die positie misschien wat onzeker voelt, zich buiten de groep plaats of wordt gepest.

 

Tijdens de KRAGT-training laat ik jouw kind zien wat de keuzes m.b.t loyaliteit in het gezin en in de groep (erbij horen) tegenover de andere keuze namelijk dicht bij jezelf blijven.

Daardoor kan het voorkomen dat je jezelf ook buiten de groep zou kunnen plaatsen. Hoe zorg je daarin voor een goede balans: erbij horen en ook jezelf blijven, geven en nemen. Door tijdens de training verbinding te maken met anderen en in het contact open te staan om te leren "Wat heb ik nodig" wat heeft de ander nodig?"

 

Door diversiteit aan o.a systemische oefeningen, oefeningen met ervaren van gedachtenkracht en creatieve werkvormen, leert jouw kind verbinding te voelen tussen hoofd, hart en handen.

Op de foto staat de KRAGT cirkel afgebeeld die kinderen zelf ook gaan maken en invullen.

KRAGT staat voor: Kind, Relatie, Anderen, Globe, Toekomst.

De blauwe stip is voor het

Kind:       

Het middelpunt van de cirkel. En al die andere cirkels hebben daar invloed op. Zoals:

Relaties: 

De verbinding die je hebt met de mensen die dicht bij je staan; bijv. je ouders, broers, zussen of bijv. lieve oma en opa of vriend/vriendin.

Anderen:

Ook deze mensen waar je veel mee te maken hebt; bekenden, klasgenootjes, juf/meester, vrienden van sport/school hebben invloed op de blauwe stip en bepalen mede hoe je je voelt en gedraagt.

Globe:     

De wereld om je heen. Het dorp, het land, de cultuur. Hoe vind jij die wereld en hoe sta jij in deze wereld en welk effect heeft het op jou?

Toekomst: Daar waar je graag naar toe wil. Wat uiteraard soms nieuw en spannend is. Wat wil je allemaal gaan ontdekken en leren? Hoe heeft het invloed op jou en krijg je zelf grip op de toekomst. 

Als kinderen zichzelf beter leren kennen, ontstaat er meer bewustzijn, voelen ze zich sterker en hebben ze een stevige basis voor de verdere ontwikkeling. Ook leert jouw kind door deze training zijn/haar (kern)kwaliteiten beter gebruiken, waardoor het zelfvertrouwen en eigenwaarde toe neemt.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.